Siirry pääsisältöön

Jokaisella on oikeus oman äidinkielen käyttöön


Äidinkieli on kieli, jonka oppii ensimmäisenä, jonka käyttäjien joukkoon identifioituu, jota osaa parhaiten, joka on merkitty väestörekisteriin. Määritelmiä on monia.

Äidinkieli on ihmisen koti. Millään muulla kielellä vuorovaikutus ja ajattelu eivät suju yhtä luontevasti ja vivahteikkaasti kuin omalla äidinkielellä. Kaikilla tulee olla oikeus käyttää äidinkieltään monipuolisesti.

Mahdollisuus oman äidinkielen opiskeluun tukee kaikkea oppimista. Siksi sen opiskelun järjestämiseen on panostettava. Tänä verkkoaikana se ei liene ongelma. Vanhemman on tärkeää puhua lapselleen omaa äidinkieltään, sitä on saatava käyttää päiväkodissa ja koulussa.

Kielitietoisessa koulussa arvostetaan erilaisia kielitaustoja, ollaan kiinnostuneita eri kielistä ja vertaillaan niiden tapoja ilmaista asiat. Oppilaat saavat olla oman äidinkielensä kielioppaita.

Erilaisten kielten moninaisuutta tulee suojella kuten kasvi- ja eläinlajeja. Maailmassa on noin 7 000 kieltä, joista suurin osa on kuitenkin uhanalaisia. Maailman valtakielet jyräävät pienet kielet viemällä mahdollisuudet niiden käyttöön elämän eri alueilla. Kielen mukana katoaa kokonainen kulttuuri käsitteineen. Suomessakin vähemmistökielet kamppailevat jatkuvasti elintilastaan ja suomen kieli joutuu väistymään yhä useammin englannin kielen tieltä.

Tänään vietetään tärkeää päivää: kansainvälistä äidinkielen päivää. UNESCO aloitti sen juhlistamisen vuonna 1999. Tänään juhlimme kielellistä monimuotoisuutta ja monikielistä opetusta. Äidinkieli on tärkeä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Laadukkaita kouluja suunnittelemaan

Kouvolan kaupunginvaltuusto linjasi viime kokouksessaan aivan oikeansuuntaisesti päättäessään 20 koulun peruskouluverkosta. Päätöksen tasapuolisuudesta voidaan kuitenkin syystä olla eri mieltä - niin epäreilusti se kohtelee lapsiperheiden suosimaa Korian aluetta, joka olisi mielestäni ehdottomasti ansainnut oman yhtenäiskoulun. On myös muistettava, että päätös linjasi vain koulujen määrän, ei niiden tarkkaa paikkaa. Yhtenä uuden kouluverkon kriteerinä oli oppimisen tuen, kuten terveydenhoitajan, kuraattorin ja koulupsykologin palveluiden, saaminen kiinteästi omalle koululle. Toivottavasti 20 koulun verkko mahdollistaa senkin kaikille lapsille ja nuorille. Yhtä tärkeää on sekin, että kaikissa kouluissa voidaan taata monipuolinen opetus ja valinnaisaineiden tarjonta. On hienoa, että Kouvolassa päästään nyt rakentamaan ja remontoimaan kouluja, jotka mahdollistavat nykyaikaisen ja myös tulevaisuuteen katsovan koulutoiminnan. Tilojen on sovittava niin perinteiseen luokkaopetukseen kuin o

Pääsykokeet nykyaikaan

Keskustelu ylioppilastutkinnon ja pääsykokeiden suhteesta on jälleen pompahtanut pinnalle, eikä suotta: abiturientteja hiillostetaan kaksilla peräkkäisillä kokeilla, ja preppauskurssimarkkinat jylläävät. Se, että ammatilliselta puolelta korkeakouluihin hakemisesta ei juuri puhuta, kertoo puolestaan julmaa kieltään amiksiin suhtautumisesta, eikä tuleva reformi näytä ainakaan tilannetta parantavan, kun ajatellaan jatko-opintokelpoisuutta. Lukiosta ja ammatilliselta puolelta täytyy kuitenkin olla samat mahdollisuudet jatkaa kolmannelle asteelle. Jos ylioppilastutkinnon painoarvoa lisätään huomattavasti nykyisestä, lukiosta, joka on jo tällä hetkellä rankka koulu, tulee vain entistä rankempi ja preppauskurssit siirtyvät sinne. Mielestäni korkeakoulujen tulee antaa itse määritellä pääsyvaatimukset. Joillekin vähemmän suosituille aloille voisi edelleen olla mahdollista päästä suoraan yo-tutkinnon perusteella, mutta pääsykokeita kin tarvitaan suosituilla aloilla. Ei ole järkevää,

Kriittinen lukutaito on kansalaistaito

Tietoa ei ole koskaan ollut saatavilla niin runsaasti kuin nykyisin; olemme todellisen tiedontulvan alla. Saamme lähes tauotta luettavaksi, kuultavaksi ja katseltavaksi tasoltaan kuitenkin hyvin monenlaista asiaa - niin tutkittua tietoa kuin tiettyihin tarkoitusperiin tuotettua materiaaliakin, jopa suoranaista valemediaa ja roskaa. Kaiken tämän hallitsemiseen tarvitaan  hyvää monilukutaitoa - muuten alistuu häikäilemättömän vallankäytön kohteeksi. On opittava lähdekriittisyyttä, ja sitähän  opitaan nimenomaan koulussa. Tiedon arvioinnin taidot karttuvat vähitellen tekstien käyttämistä keinoista tiedostuessa. Nykyihmisen on opittava tulkitsemaan ja arvioimaan paitsi perinteisiä tekstejä myös monimuotoisia liikkuvaa kuvaa ja ääntä sisältäviä kokoisuuksia, joihin törmää erityisesti verkossa. Monipuolinen lukutaito on mahdollistettava kaikille välttämättömänä kansalaistaitona; pelkkä “sisälukutaito” ei riitä. Hyvä, myös vahvan yleissivistyksen takaava, toisen asteen koulutus onkin u