Siirry pääsisältöön

Etäopen ajatuksia


Kouvolan lukioissa on oltu kohta vuoden päivät enemmän tai vähemmän etäopetuksessa. Opettajat ovat kokemuksen kautta pätevöityneet verkko-opetuksen ammattilaisiksi; opiskelijat ovat hankkineet roimasti itsenäisen työskentelyn ja digiopiskelun taitoja. 


Eniten julkisuudessa tunnutaan kuitenkin keskusteltavan etäopetusajan varjopuolista ja opintojen kelkasta putoavista, joita toki ikävä kyllä on myös lukiossa. Heidät tulee tavoittaa ja tarjota tukea ja apua, jotta opintopolku pääsee jatkumaan. 


Kaiken kaikkiaan kokemukseni etäopetuksesta on kuitenkin yllättävän myönteinen, vaikka opetuksen on joutunut suunnittelemaan uusiksi ja opetusvälineet ja -menetelmät ovat rajalliset. Lukiolaiset ovat erittäin motivoituneita. Poissaoloja on ollut vähän, tehtävät on tehty ohjeiden mukaan, kysytty etätunnilla tai otettu yhteyttä Wilmassa, jos jokin on ollut epäselvää. Opiskelijat haluavat hyviä tuloksia poikkeusaikanakin. He haluavat menestyä hyvin yo-kokeissa ja päästä tavoittelemaansa jatko-opintopaikkaan. 


Meidän aikuisten, huoltajien ja opettajien, on tehtävä kaikkemme tukeaksemme nuoria, että he pääsevät kohti unelmiaan. Nuoret tarvitsevat aikuisten tukea, rohkaisua, apua ja tarpeen hieman tyrkkimistä eteenpäin. 


Valtion ja kuntien tehtävä on puolestaan tarjota sellaiset raamit ja resurssit, jotka mahdollistavat nuorten monipuoliset, laadukkaat opinnot. Ensi syksynä lukioissa siirrytään uuteen opetussuunnitelmaan ja  uusi oppivelvollisuuslaki astuu voimaan. Kaikki peruskoulun päättävät ovat velvollisia jatkamaan toisen asteen opintoihin. Opiskelijoille taataan mm. ilmaiset oppimateriaalit ja -välineet sekä koulumatkat. Valtio on luvannut maksaa tämän kaiken täysimääräisesti. 


Jotta nämä kaikki uudistukset jalkautuvat oppilaitoksiin ja lukioiden arkeen tarkoituksenmukaisesti, kunnissa on huolehdittava henkilöstön riittävyydestä - joka portaalla. Liian kevyestä organisaatiosta kärsii lopulta se, jota varten henkilöstö tekee työtään: opiskelija. Taataan siis näille motivoituneille nuorille mahdollisuudet kulkea kohti tavoitteitaan, kukin omien vaikuttamiskeinojemme mukaan.








Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Laadukkaita kouluja suunnittelemaan

Kouvolan kaupunginvaltuusto linjasi viime kokouksessaan aivan oikeansuuntaisesti päättäessään 20 koulun peruskouluverkosta. Päätöksen tasapuolisuudesta voidaan kuitenkin syystä olla eri mieltä - niin epäreilusti se kohtelee lapsiperheiden suosimaa Korian aluetta, joka olisi mielestäni ehdottomasti ansainnut oman yhtenäiskoulun. On myös muistettava, että päätös linjasi vain koulujen määrän, ei niiden tarkkaa paikkaa. Yhtenä uuden kouluverkon kriteerinä oli oppimisen tuen, kuten terveydenhoitajan, kuraattorin ja koulupsykologin palveluiden, saaminen kiinteästi omalle koululle. Toivottavasti 20 koulun verkko mahdollistaa senkin kaikille lapsille ja nuorille. Yhtä tärkeää on sekin, että kaikissa kouluissa voidaan taata monipuolinen opetus ja valinnaisaineiden tarjonta. On hienoa, että Kouvolassa päästään nyt rakentamaan ja remontoimaan kouluja, jotka mahdollistavat nykyaikaisen ja myös tulevaisuuteen katsovan koulutoiminnan. Tilojen on sovittava niin perinteiseen luokkaopetukseen kuin o

Pääsykokeet nykyaikaan

Keskustelu ylioppilastutkinnon ja pääsykokeiden suhteesta on jälleen pompahtanut pinnalle, eikä suotta: abiturientteja hiillostetaan kaksilla peräkkäisillä kokeilla, ja preppauskurssimarkkinat jylläävät. Se, että ammatilliselta puolelta korkeakouluihin hakemisesta ei juuri puhuta, kertoo puolestaan julmaa kieltään amiksiin suhtautumisesta, eikä tuleva reformi näytä ainakaan tilannetta parantavan, kun ajatellaan jatko-opintokelpoisuutta. Lukiosta ja ammatilliselta puolelta täytyy kuitenkin olla samat mahdollisuudet jatkaa kolmannelle asteelle. Jos ylioppilastutkinnon painoarvoa lisätään huomattavasti nykyisestä, lukiosta, joka on jo tällä hetkellä rankka koulu, tulee vain entistä rankempi ja preppauskurssit siirtyvät sinne. Mielestäni korkeakoulujen tulee antaa itse määritellä pääsyvaatimukset. Joillekin vähemmän suosituille aloille voisi edelleen olla mahdollista päästä suoraan yo-tutkinnon perusteella, mutta pääsykokeita kin tarvitaan suosituilla aloilla. Ei ole järkevää,

Kriittinen lukutaito on kansalaistaito

Tietoa ei ole koskaan ollut saatavilla niin runsaasti kuin nykyisin; olemme todellisen tiedontulvan alla. Saamme lähes tauotta luettavaksi, kuultavaksi ja katseltavaksi tasoltaan kuitenkin hyvin monenlaista asiaa - niin tutkittua tietoa kuin tiettyihin tarkoitusperiin tuotettua materiaaliakin, jopa suoranaista valemediaa ja roskaa. Kaiken tämän hallitsemiseen tarvitaan  hyvää monilukutaitoa - muuten alistuu häikäilemättömän vallankäytön kohteeksi. On opittava lähdekriittisyyttä, ja sitähän  opitaan nimenomaan koulussa. Tiedon arvioinnin taidot karttuvat vähitellen tekstien käyttämistä keinoista tiedostuessa. Nykyihmisen on opittava tulkitsemaan ja arvioimaan paitsi perinteisiä tekstejä myös monimuotoisia liikkuvaa kuvaa ja ääntä sisältäviä kokoisuuksia, joihin törmää erityisesti verkossa. Monipuolinen lukutaito on mahdollistettava kaikille välttämättömänä kansalaistaitona; pelkkä “sisälukutaito” ei riitä. Hyvä, myös vahvan yleissivistyksen takaava, toisen asteen koulutus onkin u