Siirry pääsisältöön

Kouvolakin tarvitsee sivistyspoliittisen ohjelman


Kouvolassa ollaan valmistelemassa uutta kuntastrategiaa tulevalle valtuustokaudelle. Kouvola.fi-verkkosivustolla on avoin kysely Tulevaisuuden Kouvola 2030, jossa visioidaan kaupungin toiminnan eri osa-alueita, kuten palveluja, asumista ja opiskelua, ja kysytään lukijoiden näkemyksiä niihin. Tämä kysely on hieno vaikutusmahdollisuus kaikille kouvolalaisille - esimerkiksi siihen, miten kouluasiat kannattaisi hoitaa.

Kun uutta kuntastrategiaa tehdään, pitäisi ohella laatia myös ns. sivistyspoliittinen ohjelma, jossa kuvaillaan tulevan valtuustokauden koulutukseen liittyvät tavoitteet ja toimenpiteet. Koulutus on sote-uudistuksen jälkeen merkittävin kunnalle jäävä toiminta-alue ja Kouvolallekin tärkeä vetovoimatekijä.

Sivistyspoliittisessa ohjelmassa kuvattaisiin tämänhetkinen Kouvolan koulutuskentän yleistilanne varhaiskasvatuksesta kolmannelle asteelle ja vapaaseen sivistystyöhön sekä laadittaisiin suunnitelma, miten näitä alueita kehitetään. Mitkä ovat Kouvolan koulutuskentän vahvuudet? Miten asioita pitäisi parantaa ja kehittää? Miten korjataan koulujen sisäilmaongelmat? Millaista varhaiskasvatusta tarjotaan? Miten kehitetään peruskoulua? Miten turvataan koulutuksen tukipalvelut ja maahanmuuttajien opetus? Millaisia oppimisympäristöjä luodaan? Miten varmistetaan lukio- ja ammatillisen koulutuksen laadukkuus ja saavutettavuus? Miten kehitetään Kouvolaa korkeakouluopintojen tarjoajana? Siis kaiken kaikkiaan: millainen koulutuskunta Kouvola haluaa olla ja millaisena tulla tunnetuksi? Tavoitteet määrittävät suunnitelmat vuosittaisista toimenpiteistä, jotka suhteutetaan talousarvioon.

Kouvolalla on tulevaa kuntastrategiaansa luodessaan mainio tilaisuus näyttäytyä vetovoimaisena koulutukseen panostavana kuntana.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Laadukkaita kouluja suunnittelemaan

Kouvolan kaupunginvaltuusto linjasi viime kokouksessaan aivan oikeansuuntaisesti päättäessään 20 koulun peruskouluverkosta. Päätöksen tasapuolisuudesta voidaan kuitenkin syystä olla eri mieltä - niin epäreilusti se kohtelee lapsiperheiden suosimaa Korian aluetta, joka olisi mielestäni ehdottomasti ansainnut oman yhtenäiskoulun. On myös muistettava, että päätös linjasi vain koulujen määrän, ei niiden tarkkaa paikkaa. Yhtenä uuden kouluverkon kriteerinä oli oppimisen tuen, kuten terveydenhoitajan, kuraattorin ja koulupsykologin palveluiden, saaminen kiinteästi omalle koululle. Toivottavasti 20 koulun verkko mahdollistaa senkin kaikille lapsille ja nuorille. Yhtä tärkeää on sekin, että kaikissa kouluissa voidaan taata monipuolinen opetus ja valinnaisaineiden tarjonta. On hienoa, että Kouvolassa päästään nyt rakentamaan ja remontoimaan kouluja, jotka mahdollistavat nykyaikaisen ja myös tulevaisuuteen katsovan koulutoiminnan. Tilojen on sovittava niin perinteiseen luokkaopetukseen kuin o

Pääsykokeet nykyaikaan

Keskustelu ylioppilastutkinnon ja pääsykokeiden suhteesta on jälleen pompahtanut pinnalle, eikä suotta: abiturientteja hiillostetaan kaksilla peräkkäisillä kokeilla, ja preppauskurssimarkkinat jylläävät. Se, että ammatilliselta puolelta korkeakouluihin hakemisesta ei juuri puhuta, kertoo puolestaan julmaa kieltään amiksiin suhtautumisesta, eikä tuleva reformi näytä ainakaan tilannetta parantavan, kun ajatellaan jatko-opintokelpoisuutta. Lukiosta ja ammatilliselta puolelta täytyy kuitenkin olla samat mahdollisuudet jatkaa kolmannelle asteelle. Jos ylioppilastutkinnon painoarvoa lisätään huomattavasti nykyisestä, lukiosta, joka on jo tällä hetkellä rankka koulu, tulee vain entistä rankempi ja preppauskurssit siirtyvät sinne. Mielestäni korkeakoulujen tulee antaa itse määritellä pääsyvaatimukset. Joillekin vähemmän suosituille aloille voisi edelleen olla mahdollista päästä suoraan yo-tutkinnon perusteella, mutta pääsykokeita kin tarvitaan suosituilla aloilla. Ei ole järkevää,

Kriittinen lukutaito on kansalaistaito

Tietoa ei ole koskaan ollut saatavilla niin runsaasti kuin nykyisin; olemme todellisen tiedontulvan alla. Saamme lähes tauotta luettavaksi, kuultavaksi ja katseltavaksi tasoltaan kuitenkin hyvin monenlaista asiaa - niin tutkittua tietoa kuin tiettyihin tarkoitusperiin tuotettua materiaaliakin, jopa suoranaista valemediaa ja roskaa. Kaiken tämän hallitsemiseen tarvitaan  hyvää monilukutaitoa - muuten alistuu häikäilemättömän vallankäytön kohteeksi. On opittava lähdekriittisyyttä, ja sitähän  opitaan nimenomaan koulussa. Tiedon arvioinnin taidot karttuvat vähitellen tekstien käyttämistä keinoista tiedostuessa. Nykyihmisen on opittava tulkitsemaan ja arvioimaan paitsi perinteisiä tekstejä myös monimuotoisia liikkuvaa kuvaa ja ääntä sisältäviä kokoisuuksia, joihin törmää erityisesti verkossa. Monipuolinen lukutaito on mahdollistettava kaikille välttämättömänä kansalaistaitona; pelkkä “sisälukutaito” ei riitä. Hyvä, myös vahvan yleissivistyksen takaava, toisen asteen koulutus onkin u