Siirry pääsisältöön

Nuorta yrittäjäpöhinää Helsingissä



Kohteliaita ja innostuneita nuoria esittelemässä ideoimiansa tuotteita ja palveluja. Lipattomia lippiksiä, raakapuuroa, omatekoisia kylpytuotteita ja koruja kierrätysmateriaaleista, kotiapua, juhlien järjestämistä, lemmikkihoitolaa, autonrenkaiden vaihtoa - hyvää pöhinää! Tällaista oli tarjolla 19. - 20.4. Helsingissä Nuori Yrittäjyys ry:n järjestämilllä Uskalla Yrittää -messuilla, joilla vierailin ensimmäistä kertaa. Mukana oli 400 nuorta eri puolilta Suomea 120 yrityksen kanssa. Olen vakuuttunut: juuri tätä toimintaa pitää Suomen ja Kouvolankin tukea, jos halutaan lisätä yrittäjyyden henkeä ja kotimaisia palveluja. On tärkeää, että juuri nuoret omaksuvat yritteliäisyyden.

Messuilla oli myös vuosittainen nuorten yrittäjien Uskalla Yrittää -finaali, jossa oli sarjat peruskoululle, toiselle asteelle ja  korkea-asteelle. Finaali oli osa Suomi 100 -hanketta. Toisen asteen yritykset olivat osallistuneet Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan ja korkea-asteen yritykset NY Start Up -ohjelmaan. Molempien sarjojen voittajat kisaavat kesällä EM-kilpailussa. Pohjoista Kymenlaaksoa edustivat voitokkaasti Iitin lukion Kaunottaret ja kulkurit, jotka huolehtivat lastenkutsujen viihdytysohjelmasta ja viihdyttävät lapsia aikuisten juhlissa: nuoret voittivat sarjansa parhaan yritysesittely -tunnustuksen. Paljon onnea! Toivottavasti ensi vuonna muistakin alueemme oppilaitoksista nähdään nuoria yrityksiä kilpailemassa.

Kilpailu ja siinä menestyminen ei kuitenkaan liene se jutun isoin juju. Tärkeintä on se, mitä matkan varrella opitaan: työelämätaitoja, yhteistyökykyä, suunnitelmallisuutta, kykyä huolehtia talousasioista, oman luovuuden löytämistä. Eivätkö ne ole juuri niitä taitoja, joita tulevaisuudessa eniten tarvitaan?

Yrittäjyysopinnot kuuluvat uusiin opetussuunnitelmiin vahvasti. Niitä toteutetaan kaikissa oppiaineissa ihan huomaamattakin, kun opiskellaan itsenäisesti ja suunnitelmallisesti, etsitään tietoa, tehdään ryhmätöitä ja harjoitellaan ilmaisua ja esiintymistä. Erilaisten kouluille kohdennettujen yrittäjyyshankkeiden toteutus omalla paikkakunnalla vaatii kuitenkin myös kaupungin panostusta. Uskon vahvasti, että se kannattaa. Yrittäjiä  kaivataan lisää Kouvolaankin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Laadukkaita kouluja suunnittelemaan

Kouvolan kaupunginvaltuusto linjasi viime kokouksessaan aivan oikeansuuntaisesti päättäessään 20 koulun peruskouluverkosta. Päätöksen tasapuolisuudesta voidaan kuitenkin syystä olla eri mieltä - niin epäreilusti se kohtelee lapsiperheiden suosimaa Korian aluetta, joka olisi mielestäni ehdottomasti ansainnut oman yhtenäiskoulun. On myös muistettava, että päätös linjasi vain koulujen määrän, ei niiden tarkkaa paikkaa. Yhtenä uuden kouluverkon kriteerinä oli oppimisen tuen, kuten terveydenhoitajan, kuraattorin ja koulupsykologin palveluiden, saaminen kiinteästi omalle koululle. Toivottavasti 20 koulun verkko mahdollistaa senkin kaikille lapsille ja nuorille. Yhtä tärkeää on sekin, että kaikissa kouluissa voidaan taata monipuolinen opetus ja valinnaisaineiden tarjonta. On hienoa, että Kouvolassa päästään nyt rakentamaan ja remontoimaan kouluja, jotka mahdollistavat nykyaikaisen ja myös tulevaisuuteen katsovan koulutoiminnan. Tilojen on sovittava niin perinteiseen luokkaopetukseen kuin o

Pääsykokeet nykyaikaan

Keskustelu ylioppilastutkinnon ja pääsykokeiden suhteesta on jälleen pompahtanut pinnalle, eikä suotta: abiturientteja hiillostetaan kaksilla peräkkäisillä kokeilla, ja preppauskurssimarkkinat jylläävät. Se, että ammatilliselta puolelta korkeakouluihin hakemisesta ei juuri puhuta, kertoo puolestaan julmaa kieltään amiksiin suhtautumisesta, eikä tuleva reformi näytä ainakaan tilannetta parantavan, kun ajatellaan jatko-opintokelpoisuutta. Lukiosta ja ammatilliselta puolelta täytyy kuitenkin olla samat mahdollisuudet jatkaa kolmannelle asteelle. Jos ylioppilastutkinnon painoarvoa lisätään huomattavasti nykyisestä, lukiosta, joka on jo tällä hetkellä rankka koulu, tulee vain entistä rankempi ja preppauskurssit siirtyvät sinne. Mielestäni korkeakoulujen tulee antaa itse määritellä pääsyvaatimukset. Joillekin vähemmän suosituille aloille voisi edelleen olla mahdollista päästä suoraan yo-tutkinnon perusteella, mutta pääsykokeita kin tarvitaan suosituilla aloilla. Ei ole järkevää,

Kriittinen lukutaito on kansalaistaito

Tietoa ei ole koskaan ollut saatavilla niin runsaasti kuin nykyisin; olemme todellisen tiedontulvan alla. Saamme lähes tauotta luettavaksi, kuultavaksi ja katseltavaksi tasoltaan kuitenkin hyvin monenlaista asiaa - niin tutkittua tietoa kuin tiettyihin tarkoitusperiin tuotettua materiaaliakin, jopa suoranaista valemediaa ja roskaa. Kaiken tämän hallitsemiseen tarvitaan  hyvää monilukutaitoa - muuten alistuu häikäilemättömän vallankäytön kohteeksi. On opittava lähdekriittisyyttä, ja sitähän  opitaan nimenomaan koulussa. Tiedon arvioinnin taidot karttuvat vähitellen tekstien käyttämistä keinoista tiedostuessa. Nykyihmisen on opittava tulkitsemaan ja arvioimaan paitsi perinteisiä tekstejä myös monimuotoisia liikkuvaa kuvaa ja ääntä sisältäviä kokoisuuksia, joihin törmää erityisesti verkossa. Monipuolinen lukutaito on mahdollistettava kaikille välttämättömänä kansalaistaitona; pelkkä “sisälukutaito” ei riitä. Hyvä, myös vahvan yleissivistyksen takaava, toisen asteen koulutus onkin u