Siirry pääsisältöön

Mennään bussilla - Kouvolassakin



Muualta Suomesta Kouvolaan muuttaneet mainitsevat usein heitä Kouvolassa hämmentäneen asian: julkisen liikenteen käyttö on täällä todella hankalaa. Se onkin jäänyt pahasti jälkeen monesta muusta isosta kaupungista, mutta pitää ja kannattaa hoitaa viimeinkin kuntoon.

Kokemus yhtenäisestä Kouvolan kaupungista vaatii sen, että liikkuminen eri alueiden välillä on joustavaa ja helppoa, vaikka ei olekaan omaa autoa. Olisi tärkeää, että esimerkiksi Anjalankoskella asuva pääsisi kätevästi julkisilla vaikkapa Kuusankoskella järjestettävään tapahtumaan ja Elimäellä asuva lauantai-iltana keskustaan vaikkapa teatteriin ja vielä bussilla kotiinkin. Näin erilaisiin tapahtumiin osallistuminen piristyisi ja niihin voitaisiin osallistua, järjestetään niitä missä päin Kouvolaa tahansa. Uskomme, että tällä olisi myös Kouvolan yrityselämään  piristävä vaikutus.

Nuorison liikkuminen viikonloppuisin julkisilla keskustaan ja takaisin kotiin alkuyöstä pitäisi mahdollistaa. Tämä lisäisi merkittävästi liikenneturvallisuutta: pimeällä liukkailla teillä mopolla kulkeminen voi olla kohtalokasta. Kouvolassa kannattaisi myös kokeilla viikonloppuisin ns. yöbussia, joka ottaisi keskustassa iltaa viettäneet mukaan  esimerkiksi kello 2 ja kiertäisi keskukset.

Etätyön tekeminen Kouvolasta erityisesti  pääkaupunkiseudulle lisääntyy. Uutta matkakeskusta suunniteltaessa onkin otettava huomioon työmatkailijat. Paikallisbussilla liikkuvien on päästävä kätevästi lähelle matkakeskusta, josta voivat jatkaa junalla vaikkapa Helsinkiin.

Kouvolassa on paljon kiinnostavia matkailukohteita, kuten Repoveden luonnonpuisto, Tykkimäen huvipuisto, kauppakeskus Veturi, Taide-Ruukki. Olisi tärkeää, että keskustasta pääsee näihin paikkoihin kätevästi julkista liikennettä käyttäen.

Joukkoliikenteen käyttäjäksi kasvetaan. Kouvola on kuitenkin ollut vahvasti yksityisautoilun kaupunki. Kaupungin kannattaisi aloittaa esimerkiksi vähintään vuoden pituinen kampanja, jossa kaikille peruskoululaisille tarjotaan ilmainen bussilippu. Tällainen kokeilu tehtiin Pieksämäellä loistavin tuloksin. Kun tottuu lapsena ja nuorena liikkumaan bussilla, niin toimii aikuisenakin. Kutsuliikennettä kannattaisi myös kokeilla; autot suunnittelisivat reittinsä kulloisenkin tarpeen mukaan. Kaikilla linjoilla ei myöskään kannata ajaa isoilla busseilla, vaan minibussikin riittää. Oikean bussireitin hakeminen ja löytäminen puhelimessa käytettävällä sovelluksella pitää myös tehdä helpoksi, samoin lipun ostaminen.




Sari Hyytiäinen ja Susanna Pallaslehto (vihr.)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Laadukkaita kouluja suunnittelemaan

Kouvolan kaupunginvaltuusto linjasi viime kokouksessaan aivan oikeansuuntaisesti päättäessään 20 koulun peruskouluverkosta. Päätöksen tasapuolisuudesta voidaan kuitenkin syystä olla eri mieltä - niin epäreilusti se kohtelee lapsiperheiden suosimaa Korian aluetta, joka olisi mielestäni ehdottomasti ansainnut oman yhtenäiskoulun. On myös muistettava, että päätös linjasi vain koulujen määrän, ei niiden tarkkaa paikkaa. Yhtenä uuden kouluverkon kriteerinä oli oppimisen tuen, kuten terveydenhoitajan, kuraattorin ja koulupsykologin palveluiden, saaminen kiinteästi omalle koululle. Toivottavasti 20 koulun verkko mahdollistaa senkin kaikille lapsille ja nuorille. Yhtä tärkeää on sekin, että kaikissa kouluissa voidaan taata monipuolinen opetus ja valinnaisaineiden tarjonta. On hienoa, että Kouvolassa päästään nyt rakentamaan ja remontoimaan kouluja, jotka mahdollistavat nykyaikaisen ja myös tulevaisuuteen katsovan koulutoiminnan. Tilojen on sovittava niin perinteiseen luokkaopetukseen kuin o

Pääsykokeet nykyaikaan

Keskustelu ylioppilastutkinnon ja pääsykokeiden suhteesta on jälleen pompahtanut pinnalle, eikä suotta: abiturientteja hiillostetaan kaksilla peräkkäisillä kokeilla, ja preppauskurssimarkkinat jylläävät. Se, että ammatilliselta puolelta korkeakouluihin hakemisesta ei juuri puhuta, kertoo puolestaan julmaa kieltään amiksiin suhtautumisesta, eikä tuleva reformi näytä ainakaan tilannetta parantavan, kun ajatellaan jatko-opintokelpoisuutta. Lukiosta ja ammatilliselta puolelta täytyy kuitenkin olla samat mahdollisuudet jatkaa kolmannelle asteelle. Jos ylioppilastutkinnon painoarvoa lisätään huomattavasti nykyisestä, lukiosta, joka on jo tällä hetkellä rankka koulu, tulee vain entistä rankempi ja preppauskurssit siirtyvät sinne. Mielestäni korkeakoulujen tulee antaa itse määritellä pääsyvaatimukset. Joillekin vähemmän suosituille aloille voisi edelleen olla mahdollista päästä suoraan yo-tutkinnon perusteella, mutta pääsykokeita kin tarvitaan suosituilla aloilla. Ei ole järkevää,

Kriittinen lukutaito on kansalaistaito

Tietoa ei ole koskaan ollut saatavilla niin runsaasti kuin nykyisin; olemme todellisen tiedontulvan alla. Saamme lähes tauotta luettavaksi, kuultavaksi ja katseltavaksi tasoltaan kuitenkin hyvin monenlaista asiaa - niin tutkittua tietoa kuin tiettyihin tarkoitusperiin tuotettua materiaaliakin, jopa suoranaista valemediaa ja roskaa. Kaiken tämän hallitsemiseen tarvitaan  hyvää monilukutaitoa - muuten alistuu häikäilemättömän vallankäytön kohteeksi. On opittava lähdekriittisyyttä, ja sitähän  opitaan nimenomaan koulussa. Tiedon arvioinnin taidot karttuvat vähitellen tekstien käyttämistä keinoista tiedostuessa. Nykyihmisen on opittava tulkitsemaan ja arvioimaan paitsi perinteisiä tekstejä myös monimuotoisia liikkuvaa kuvaa ja ääntä sisältäviä kokoisuuksia, joihin törmää erityisesti verkossa. Monipuolinen lukutaito on mahdollistettava kaikille välttämättömänä kansalaistaitona; pelkkä “sisälukutaito” ei riitä. Hyvä, myös vahvan yleissivistyksen takaava, toisen asteen koulutus onkin u