Siirry pääsisältöön

Koulujen korjaamiseen hyvät suunnitelmat

Koulujen korjaamiseen hyvät suunnitelmat

Kouvolan lasten ja nuorten lautakunta sekä kaupunginhallitus päättivät keväällä torpata Kouvolan viiden peruskoulun lakkauttamisesityksen. Tämä oli hyvä, lapsia ja lapsiperheitä kunnioittava päätös. Alakoulu on lähipalvelu, joka pitää lapsiperheitä asuinalueella ja myös houkuttelee uusia asukkaita. Toivommehan, että Kouvolan muuttotappio kääntyy tulevaisuudessa toiseen suuntaan ja esimerkiksi Helsingin seudulla huomataan Kouvolan edut asuinkuntana.

KS uutisoi 22.6., että kaupungin tilaamissa lakkautusuhan alla olevien koulujen, Anjalan koulun ja Pilkanmaan koulun, kuntotarkastuksissa on selvinnyt vakavia puutteita ja sisäilmaongelmia. Muiden lakkautuskeskustelussa olleiden koulujen kuntotarkastuksen tulokset eivät ole vielä selvillä, ja lisäksi on tilattu selvitykset myös seitsemästä muusta koulusta, joihin mahdollisesti lakkautettavien koulujen oppilaat jouduttaisiin siirtämään. Joudutaan  pian päättämään, korjataanko kaikkia korjausta tarvitsevia kouluja vähän vain laitetaanko muutama kerralla kuntoon.

Nyt tarvitaan selkeä, perusteellisesti valmisteltu ja mietitty suunnitelma: Eikö olisi kaikkien koulujen kuntotarkastuksen valmistuttua järkevää laittaa kaikkein huonoimmassa kunnossa olevat rakennukset kerralla kuntoon ja tehdä pienempiä korjauksia muissa sekä siirtää niiden laajempi korjaus tulevaisuuteen? Samalla pitäisi toki selvittää, onko jonkin koulun kannalta järkevämpää sijoittaa oppilaat toiseen, lähellä olevaan kouluun, jos oppilasmäärä on pieni eikä koulumatkasta tule liian raskas ja kallis.

On selvää, että kaupungissa etsitään säästöjä kaikesta vähänkin mahdollisesta, mutta olisi todella toivottavaa, että päätökset tehtäisiin harkitusti, tätä päivää pidemmälle katsoen ja perusteellisen selvityksen ja perehtymisen pohjalta. Nämä viisi keskustelussa ollutta koulua ovat kaikki kunnoltaan, oppilasmäärältään ja sijainniltaan omanlaisiaan, ja niiden tilannetta on myös lähestyttävä niin.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Laadukkaita kouluja suunnittelemaan

Kouvolan kaupunginvaltuusto linjasi viime kokouksessaan aivan oikeansuuntaisesti päättäessään 20 koulun peruskouluverkosta. Päätöksen tasapuolisuudesta voidaan kuitenkin syystä olla eri mieltä - niin epäreilusti se kohtelee lapsiperheiden suosimaa Korian aluetta, joka olisi mielestäni ehdottomasti ansainnut oman yhtenäiskoulun. On myös muistettava, että päätös linjasi vain koulujen määrän, ei niiden tarkkaa paikkaa. Yhtenä uuden kouluverkon kriteerinä oli oppimisen tuen, kuten terveydenhoitajan, kuraattorin ja koulupsykologin palveluiden, saaminen kiinteästi omalle koululle. Toivottavasti 20 koulun verkko mahdollistaa senkin kaikille lapsille ja nuorille. Yhtä tärkeää on sekin, että kaikissa kouluissa voidaan taata monipuolinen opetus ja valinnaisaineiden tarjonta. On hienoa, että Kouvolassa päästään nyt rakentamaan ja remontoimaan kouluja, jotka mahdollistavat nykyaikaisen ja myös tulevaisuuteen katsovan koulutoiminnan. Tilojen on sovittava niin perinteiseen luokkaopetukseen kuin o

Pääsykokeet nykyaikaan

Keskustelu ylioppilastutkinnon ja pääsykokeiden suhteesta on jälleen pompahtanut pinnalle, eikä suotta: abiturientteja hiillostetaan kaksilla peräkkäisillä kokeilla, ja preppauskurssimarkkinat jylläävät. Se, että ammatilliselta puolelta korkeakouluihin hakemisesta ei juuri puhuta, kertoo puolestaan julmaa kieltään amiksiin suhtautumisesta, eikä tuleva reformi näytä ainakaan tilannetta parantavan, kun ajatellaan jatko-opintokelpoisuutta. Lukiosta ja ammatilliselta puolelta täytyy kuitenkin olla samat mahdollisuudet jatkaa kolmannelle asteelle. Jos ylioppilastutkinnon painoarvoa lisätään huomattavasti nykyisestä, lukiosta, joka on jo tällä hetkellä rankka koulu, tulee vain entistä rankempi ja preppauskurssit siirtyvät sinne. Mielestäni korkeakoulujen tulee antaa itse määritellä pääsyvaatimukset. Joillekin vähemmän suosituille aloille voisi edelleen olla mahdollista päästä suoraan yo-tutkinnon perusteella, mutta pääsykokeita kin tarvitaan suosituilla aloilla. Ei ole järkevää,

Kriittinen lukutaito on kansalaistaito

Tietoa ei ole koskaan ollut saatavilla niin runsaasti kuin nykyisin; olemme todellisen tiedontulvan alla. Saamme lähes tauotta luettavaksi, kuultavaksi ja katseltavaksi tasoltaan kuitenkin hyvin monenlaista asiaa - niin tutkittua tietoa kuin tiettyihin tarkoitusperiin tuotettua materiaaliakin, jopa suoranaista valemediaa ja roskaa. Kaiken tämän hallitsemiseen tarvitaan  hyvää monilukutaitoa - muuten alistuu häikäilemättömän vallankäytön kohteeksi. On opittava lähdekriittisyyttä, ja sitähän  opitaan nimenomaan koulussa. Tiedon arvioinnin taidot karttuvat vähitellen tekstien käyttämistä keinoista tiedostuessa. Nykyihmisen on opittava tulkitsemaan ja arvioimaan paitsi perinteisiä tekstejä myös monimuotoisia liikkuvaa kuvaa ja ääntä sisältäviä kokoisuuksia, joihin törmää erityisesti verkossa. Monipuolinen lukutaito on mahdollistettava kaikille välttämättömänä kansalaistaitona; pelkkä “sisälukutaito” ei riitä. Hyvä, myös vahvan yleissivistyksen takaava, toisen asteen koulutus onkin u