Siirry pääsisältöön

Monilukutaidon pohja luodaan varhain


Suomessa vietetään 5. - 11.4. vuosittaista Lukutaitoviikkoa. Teemana on tänä vuonna "Lukutaito on kansalaistaito". Vuonna 2021 vietetään maassamme myös Tutkitun tiedon teemavuotta. Kriittinen monilukutaito, siis taito lukea, tulkita ja tuottaa niin perinteisiä kirjallisia, suullisia, kuvallisia kuin digitaalisiakin tekstejä, on tämän hetken maailmassa yksi aivan keskeisimmistä avaintaidoista. Samalla sen puute on maailmamme suurimpia uhkia. Heikosti lukeva on helppo tuulesta temmatun "tiedon", disinformaation, kohde. Esimerkiksi erilaisten salaliittoteorioiden leviäminen perustuu siihen, että ihmisten monilukutaito pettää.

Suomi on loistanut maailman lukutaitomaiden kärkipäässä. Viime vuosina tilanne on kuitenkin kääntynyt huolestuttavaan suuntaan. Heikosti lukevien määrä on jatkuvassa kasvussa, ja lukutaito eriytyy sosioekonomisen taustan, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Peruskoululla ei ole enää nykyisillä resursseilla mahdollisuuksia taata jokaiselle riittävää lukutaitoa: joka kymmenennellä ei ole peruskoulun päätyttyä sellaista lukutaitoa, jota tarvitaan toisen asteen opinnoista selviytymiseen. Opintojen keskeytyminen ja heikko lukutaito korreloivat vahvasti. Kymenlaaksossa opintonsa keskeyttäneiden määrä on ollut valtakunnallisten tilastojen kärkeä.

Pohja monilukutaidolle luodaan varhaislapsuudessa. Kodilla ja varhaiskasvatuksella on tässä iso vastuu. Koulun alkaessa lapsilla, joille on luettu ja joiden kanssa on keskusteltu luetusta, voi olla vuoden etumatka lukutaidossa. 

Joka kymmenennellä suomalaisista aikuisista on kuitenkin heikko lukutaito, joka vaikeuttaa merkittävästi yhteiskunnassa toimimista. Yhä useampi vanhempi ei pidä lukemisesta eikä lue lapselleen, vaikka lukemisen tuomat hyödyt tunnettaisiinkin. Neuvoloissa ollaan huolestuneita yhä useamman lapsen kielellisestä kehityksestä.

Varhaiskasvatuksella on parhaat mahdollisuudet tasoittaa kouluvalmiuksia myös lukutaidon osalta. Siksi se, että  monipuolinen lukeminen on keskeinen osa päiväkotien arkea, on ehdottoman tärkeää. Onkin erittäin huolestuttavaa, että Suomessa on päiväkoteja, joissa ei juuri lueta lapsille. Vain puolessa Suomen päiväkodeista toteutuu varhaiskasvatussuunnitelman mukainen päivittäinen ääneen lukeminen.

Kouvolan kaupunginvaltuusto hyväksyi maaliskuun kokouksessaan Kouvolan varhaiskasvatuksen palveluverkkoselvityksen. Sen mukaan erityisinä painopisteinä ovat ympäristökasvatus ja lasten liikkumisen sekä lapsen mielen hyvinvoinnin tukeminen kokonaispedagogisen toiminnan kautta sekä tieto- ja viestintätekniikan ja digiosaamisen vahvistaminen. Monilukutaidon kehittäminen loistaa painopisteissä poissaolollaan, mutta toivottavasti se kuitenkin muistetaan päiväkodeissa aivan keskeisimpänä asiana.

Opetus- ja kulttuuriministeriössä valmistellaan parhaillaan Lukutaitofoorumin vuonna 2018 julkaistujen suuntaviivojen pohjalta ensimmäistä kansallista lukutaitostrategiaa, jonka on määrä valmistua vuoden loppuun mennessä. Työssä kuullaan koko yhteiskuntaa laajalti, ja tavoitteena on synnyttää toimia, joilla kehitetään kaikenikäisten monilukutaitoa. Strategiaan sisältyy myös alue- ja kuntatason toimia, joilla edistetään lukutaitoa tukevia paikallisia rakenteita. Toivon myötätuulta Lukevalle Kouvolalle!










Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Laadukkaita kouluja suunnittelemaan

Kouvolan kaupunginvaltuusto linjasi viime kokouksessaan aivan oikeansuuntaisesti päättäessään 20 koulun peruskouluverkosta. Päätöksen tasapuolisuudesta voidaan kuitenkin syystä olla eri mieltä - niin epäreilusti se kohtelee lapsiperheiden suosimaa Korian aluetta, joka olisi mielestäni ehdottomasti ansainnut oman yhtenäiskoulun. On myös muistettava, että päätös linjasi vain koulujen määrän, ei niiden tarkkaa paikkaa. Yhtenä uuden kouluverkon kriteerinä oli oppimisen tuen, kuten terveydenhoitajan, kuraattorin ja koulupsykologin palveluiden, saaminen kiinteästi omalle koululle. Toivottavasti 20 koulun verkko mahdollistaa senkin kaikille lapsille ja nuorille. Yhtä tärkeää on sekin, että kaikissa kouluissa voidaan taata monipuolinen opetus ja valinnaisaineiden tarjonta. On hienoa, että Kouvolassa päästään nyt rakentamaan ja remontoimaan kouluja, jotka mahdollistavat nykyaikaisen ja myös tulevaisuuteen katsovan koulutoiminnan. Tilojen on sovittava niin perinteiseen luokkaopetukseen kuin o

Pääsykokeet nykyaikaan

Keskustelu ylioppilastutkinnon ja pääsykokeiden suhteesta on jälleen pompahtanut pinnalle, eikä suotta: abiturientteja hiillostetaan kaksilla peräkkäisillä kokeilla, ja preppauskurssimarkkinat jylläävät. Se, että ammatilliselta puolelta korkeakouluihin hakemisesta ei juuri puhuta, kertoo puolestaan julmaa kieltään amiksiin suhtautumisesta, eikä tuleva reformi näytä ainakaan tilannetta parantavan, kun ajatellaan jatko-opintokelpoisuutta. Lukiosta ja ammatilliselta puolelta täytyy kuitenkin olla samat mahdollisuudet jatkaa kolmannelle asteelle. Jos ylioppilastutkinnon painoarvoa lisätään huomattavasti nykyisestä, lukiosta, joka on jo tällä hetkellä rankka koulu, tulee vain entistä rankempi ja preppauskurssit siirtyvät sinne. Mielestäni korkeakoulujen tulee antaa itse määritellä pääsyvaatimukset. Joillekin vähemmän suosituille aloille voisi edelleen olla mahdollista päästä suoraan yo-tutkinnon perusteella, mutta pääsykokeita kin tarvitaan suosituilla aloilla. Ei ole järkevää,

Kriittinen lukutaito on kansalaistaito

Tietoa ei ole koskaan ollut saatavilla niin runsaasti kuin nykyisin; olemme todellisen tiedontulvan alla. Saamme lähes tauotta luettavaksi, kuultavaksi ja katseltavaksi tasoltaan kuitenkin hyvin monenlaista asiaa - niin tutkittua tietoa kuin tiettyihin tarkoitusperiin tuotettua materiaaliakin, jopa suoranaista valemediaa ja roskaa. Kaiken tämän hallitsemiseen tarvitaan  hyvää monilukutaitoa - muuten alistuu häikäilemättömän vallankäytön kohteeksi. On opittava lähdekriittisyyttä, ja sitähän  opitaan nimenomaan koulussa. Tiedon arvioinnin taidot karttuvat vähitellen tekstien käyttämistä keinoista tiedostuessa. Nykyihmisen on opittava tulkitsemaan ja arvioimaan paitsi perinteisiä tekstejä myös monimuotoisia liikkuvaa kuvaa ja ääntä sisältäviä kokoisuuksia, joihin törmää erityisesti verkossa. Monipuolinen lukutaito on mahdollistettava kaikille välttämättömänä kansalaistaitona; pelkkä “sisälukutaito” ei riitä. Hyvä, myös vahvan yleissivistyksen takaava, toisen asteen koulutus onkin u