Siirry pääsisältöön

Lukion päättökoetta tulee kehittää edelleen

Lukion päättökoetta tulee kehittää edelleen





Viime viikkojen keskustelu ylioppilastutkinnon ja kolmannen asteen oppilaitosten pääsykokeiden suhteesta on tervetullutta ja aiheellista. Nykyinen koerumba, johon opiskelijat ovat joutuneet, on paitsi rasittava myös yhteiskunnalle kallis. Syntyy turhaa päällekkäisyyttä.




Yliopistolehtori Pekka Räihä esitti kirjoituksessaan (HS Mielipide 23.5.2016), että koko yo-tutkinto pitäisi lopettaa lukion pedagogisen kehittymisen esteenä. Hänen mukaansa nykyisin kaikki lukio-opiskelu tähtää vain ja ainoastaan ylioppilastutkintoon ja opiskelijan on jo ensimmäisestä vuodesta alkaen suunnattavana valinnoissaan sitä kohti. Itse lukiossa opettavana en kuitenkaan näkisi asiaa ihan näin mustavalkoisesti. Toki tulevasta ylioppilastutkinnosta ollaan tietoisia lukio-opintojen alusta asti, mutta kyllä nykylukiossa mm. harjoitellaan myös Räihän peräänkuuluttamia argumentointitaitoja ja tehdään töitä yhteistoiminnallisesti. Monenlaiset oppiaineiden väliset projektitkin ovat arkipäivää. Samalla saavutetaan toki myös yo-tutkinnossa tarvittavia tietoja ja taitoja.





Lukion päättökoetta kannattaisi kuitenkin lähteä kehittämään vastaamaan enemmän tulevien opetussuunnitelmien pedagogiikkaa: päättökokeen pitäisi mitata ulkoa opeteltavan tiedon omaksumisen sijasta kykyä soveltaa tietoa ja arvioida ja käyttää lähdeaineistoa. Opetussuunnitelmat korostavat oppiaineyhteistyötä ja ryhmätyötaitojen oppimista, joten nämäkin ajatukset pitäisi ottaa huomioon tulevaisuuden päättökoetta kehitettäessä.





Nyt kun yo-tutkinnon digitalisointi on hyvässä alussa, voitaisiin keskittyä tutkinnon muodon ja sisällön edelleen kehittämiseen. Tässä työssä tarvitaan myös kolmannen asteen oppilaitosten apua: millaisia taitoja kokeen pitäisi mitata, jotta sitä voitaisiin hyödyntää nykyistä paremmin jatko-opintoihin haettaessa, etteivät opiskelijat joutuisi enää nykyisen kaltaiseen rääkkiin? Yo-tutkintohan syntyi alun alkaen yliopistojen pääsykokeeksi.





Kehittämistyössä on pidettävä rinnalla myös ammattiopistoista valmistuvat. Ei siis voi ajatella, että pelkällä yo-tutkintotodistuksella haettaisiin jatko-opintoihin. Pääsykokeiden tulee edelleen olla sellaisia, että kaikilla on mahdollisuus hakeutua kolmannen asteen opintoihin. Muuten emme voi puhuakaan koulutuksellisesta tasa-arvosta.








Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Laadukkaita kouluja suunnittelemaan

Kouvolan kaupunginvaltuusto linjasi viime kokouksessaan aivan oikeansuuntaisesti päättäessään 20 koulun peruskouluverkosta. Päätöksen tasapuolisuudesta voidaan kuitenkin syystä olla eri mieltä - niin epäreilusti se kohtelee lapsiperheiden suosimaa Korian aluetta, joka olisi mielestäni ehdottomasti ansainnut oman yhtenäiskoulun. On myös muistettava, että päätös linjasi vain koulujen määrän, ei niiden tarkkaa paikkaa. Yhtenä uuden kouluverkon kriteerinä oli oppimisen tuen, kuten terveydenhoitajan, kuraattorin ja koulupsykologin palveluiden, saaminen kiinteästi omalle koululle. Toivottavasti 20 koulun verkko mahdollistaa senkin kaikille lapsille ja nuorille. Yhtä tärkeää on sekin, että kaikissa kouluissa voidaan taata monipuolinen opetus ja valinnaisaineiden tarjonta. On hienoa, että Kouvolassa päästään nyt rakentamaan ja remontoimaan kouluja, jotka mahdollistavat nykyaikaisen ja myös tulevaisuuteen katsovan koulutoiminnan. Tilojen on sovittava niin perinteiseen luokkaopetukseen kuin o

Pääsykokeet nykyaikaan

Keskustelu ylioppilastutkinnon ja pääsykokeiden suhteesta on jälleen pompahtanut pinnalle, eikä suotta: abiturientteja hiillostetaan kaksilla peräkkäisillä kokeilla, ja preppauskurssimarkkinat jylläävät. Se, että ammatilliselta puolelta korkeakouluihin hakemisesta ei juuri puhuta, kertoo puolestaan julmaa kieltään amiksiin suhtautumisesta, eikä tuleva reformi näytä ainakaan tilannetta parantavan, kun ajatellaan jatko-opintokelpoisuutta. Lukiosta ja ammatilliselta puolelta täytyy kuitenkin olla samat mahdollisuudet jatkaa kolmannelle asteelle. Jos ylioppilastutkinnon painoarvoa lisätään huomattavasti nykyisestä, lukiosta, joka on jo tällä hetkellä rankka koulu, tulee vain entistä rankempi ja preppauskurssit siirtyvät sinne. Mielestäni korkeakoulujen tulee antaa itse määritellä pääsyvaatimukset. Joillekin vähemmän suosituille aloille voisi edelleen olla mahdollista päästä suoraan yo-tutkinnon perusteella, mutta pääsykokeita kin tarvitaan suosituilla aloilla. Ei ole järkevää,

Kriittinen lukutaito on kansalaistaito

Tietoa ei ole koskaan ollut saatavilla niin runsaasti kuin nykyisin; olemme todellisen tiedontulvan alla. Saamme lähes tauotta luettavaksi, kuultavaksi ja katseltavaksi tasoltaan kuitenkin hyvin monenlaista asiaa - niin tutkittua tietoa kuin tiettyihin tarkoitusperiin tuotettua materiaaliakin, jopa suoranaista valemediaa ja roskaa. Kaiken tämän hallitsemiseen tarvitaan  hyvää monilukutaitoa - muuten alistuu häikäilemättömän vallankäytön kohteeksi. On opittava lähdekriittisyyttä, ja sitähän  opitaan nimenomaan koulussa. Tiedon arvioinnin taidot karttuvat vähitellen tekstien käyttämistä keinoista tiedostuessa. Nykyihmisen on opittava tulkitsemaan ja arvioimaan paitsi perinteisiä tekstejä myös monimuotoisia liikkuvaa kuvaa ja ääntä sisältäviä kokoisuuksia, joihin törmää erityisesti verkossa. Monipuolinen lukutaito on mahdollistettava kaikille välttämättömänä kansalaistaitona; pelkkä “sisälukutaito” ei riitä. Hyvä, myös vahvan yleissivistyksen takaava, toisen asteen koulutus onkin u