Siirry pääsisältöön

Kouluverkosta päätettäessä on katsottava tulevaan

Kouluverkosta päätettäessä on katsottava tulevaan


Kouvolan kaupunki on taas “sopeuttamassa” kouluverkkoa. Tällä kertaa on tarkoitus säästää 3,8 miljoonaa euroa peruskouluverkosta. Mahdollisesti lakkautettavia kouluja olisivat Ummeljoen koulu, Tehtaanmäen koulu, Pilkanmaan koulu, Hirvelän koulu ja Anjalan koulu.


Nyt tarvitaan todella viisasta ja kauaskatseista harkintaa. Se, että kouluja lakkautetaan vain säästöjä tuijotellen ja muihin vastaavan kokoisiin kuntiin verraten, on hyvin lyhytnäköistä. Jos keskustan ulkopuolelta katoavat peruspalvelut, kuten alakoulut, yksi kerrallaan, on selvää, että lapsiperheet eivät jää tai muuta näille alueille.


On totta, että isoissa kouluyksiköissä on pieniä kouluja paremmat valinnanmahdollisuudet, mutta kun on kyse alakoululaisista, muut arvot, kuten koulun läheisyys, lienevät kuitenkin tärkeämpiä. Tässä asiassa on siis erityisen tärkeää erottaa pienet ja isot koululaiset toisistaan. Yläkoululaisten ja toisen asteen opiskelijoiden voidaankin olettaa kulkevan opinahjoonsa pidempiä matkoja kuin alakoululaisten.


Pienten koululaisten ollessa kyseessä on tarkkaan mietittävä, millaisia vaikutuksia koulun vaihdolla on: Kuluuko koulumatkaan kohtuuttomasti aikaa? Lukujärjestyksiä tuskin voidaan laatia niin, ettei kuljetusta joutuisi myös välillä odottelemaan. Uuteen kouluun, varsinkin entistä huomattavasti suurempaan, siirtyminen on lapselle usein hyvin stressaavaa. Säästöt saattavatkin kääntyä itseään vastaan, kun koulukuraattorien ja -psykologien palvelujen tarve lisääntyy. Tästä on jo selviä tutkimustuloksia.


On aika erikoista, että Kouvolassa halutaan säästää lopettamalla alakouluja, jotka kuuluvat lähipalveluihin, kun samalla pidetään yllä ylettömän kallista lukioverkkoa. Toisen asteen oppilaitokset eivät ole lähipalveluja.


Kouvolasta halutaan kehittää vetovoimaista kuntaa, jonne lapsiperheet haluavat muuttaa. Säästösuunnitelmat osoittavat ikävä kyllä kuitenkin, ettei uskalleta katsoa toiveikkaasti tulevaisuuteen. Tyydytään vain tekemään ratkaisuja, joiden ajatellaan helpottavan hetkellisesti. Päätökset peruskoulujen lopettamisesta tulee tehdä äärimmäisen huolellisesti ottaen huomioon erityisesti ne, joita varten koulut ovat.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Laadukkaita kouluja suunnittelemaan

Kouvolan kaupunginvaltuusto linjasi viime kokouksessaan aivan oikeansuuntaisesti päättäessään 20 koulun peruskouluverkosta. Päätöksen tasapuolisuudesta voidaan kuitenkin syystä olla eri mieltä - niin epäreilusti se kohtelee lapsiperheiden suosimaa Korian aluetta, joka olisi mielestäni ehdottomasti ansainnut oman yhtenäiskoulun. On myös muistettava, että päätös linjasi vain koulujen määrän, ei niiden tarkkaa paikkaa. Yhtenä uuden kouluverkon kriteerinä oli oppimisen tuen, kuten terveydenhoitajan, kuraattorin ja koulupsykologin palveluiden, saaminen kiinteästi omalle koululle. Toivottavasti 20 koulun verkko mahdollistaa senkin kaikille lapsille ja nuorille. Yhtä tärkeää on sekin, että kaikissa kouluissa voidaan taata monipuolinen opetus ja valinnaisaineiden tarjonta. On hienoa, että Kouvolassa päästään nyt rakentamaan ja remontoimaan kouluja, jotka mahdollistavat nykyaikaisen ja myös tulevaisuuteen katsovan koulutoiminnan. Tilojen on sovittava niin perinteiseen luokkaopetukseen kuin o

Pääsykokeet nykyaikaan

Keskustelu ylioppilastutkinnon ja pääsykokeiden suhteesta on jälleen pompahtanut pinnalle, eikä suotta: abiturientteja hiillostetaan kaksilla peräkkäisillä kokeilla, ja preppauskurssimarkkinat jylläävät. Se, että ammatilliselta puolelta korkeakouluihin hakemisesta ei juuri puhuta, kertoo puolestaan julmaa kieltään amiksiin suhtautumisesta, eikä tuleva reformi näytä ainakaan tilannetta parantavan, kun ajatellaan jatko-opintokelpoisuutta. Lukiosta ja ammatilliselta puolelta täytyy kuitenkin olla samat mahdollisuudet jatkaa kolmannelle asteelle. Jos ylioppilastutkinnon painoarvoa lisätään huomattavasti nykyisestä, lukiosta, joka on jo tällä hetkellä rankka koulu, tulee vain entistä rankempi ja preppauskurssit siirtyvät sinne. Mielestäni korkeakoulujen tulee antaa itse määritellä pääsyvaatimukset. Joillekin vähemmän suosituille aloille voisi edelleen olla mahdollista päästä suoraan yo-tutkinnon perusteella, mutta pääsykokeita kin tarvitaan suosituilla aloilla. Ei ole järkevää,

Kriittinen lukutaito on kansalaistaito

Tietoa ei ole koskaan ollut saatavilla niin runsaasti kuin nykyisin; olemme todellisen tiedontulvan alla. Saamme lähes tauotta luettavaksi, kuultavaksi ja katseltavaksi tasoltaan kuitenkin hyvin monenlaista asiaa - niin tutkittua tietoa kuin tiettyihin tarkoitusperiin tuotettua materiaaliakin, jopa suoranaista valemediaa ja roskaa. Kaiken tämän hallitsemiseen tarvitaan  hyvää monilukutaitoa - muuten alistuu häikäilemättömän vallankäytön kohteeksi. On opittava lähdekriittisyyttä, ja sitähän  opitaan nimenomaan koulussa. Tiedon arvioinnin taidot karttuvat vähitellen tekstien käyttämistä keinoista tiedostuessa. Nykyihmisen on opittava tulkitsemaan ja arvioimaan paitsi perinteisiä tekstejä myös monimuotoisia liikkuvaa kuvaa ja ääntä sisältäviä kokoisuuksia, joihin törmää erityisesti verkossa. Monipuolinen lukutaito on mahdollistettava kaikille välttämättömänä kansalaistaitona; pelkkä “sisälukutaito” ei riitä. Hyvä, myös vahvan yleissivistyksen takaava, toisen asteen koulutus onkin u