Siirry pääsisältöön

Kouvola on hieno, monimuotoinen kaupunki



Manskin kehittäminen ja lähikoulujen lopettaminen tuntuvat pysyvän kiistelyn kestoaiheina Kouvolassa - ikään kuin ne olisivat jotenkin toisiinsa sidottuja ja keskustaa kehittämällä vietäisiin lapsilta koulut.

Tosiasia kuitenkin on, että vireä keskusta ja elävä taajamat hyödyttävät toisiaan. Jos reuna-aluiden palveluita, kuten alakouluja ja lähikauppoja, pidetään tärkeinä ja tuetaan, vaikutetaan maaseudun vetovoimaan asuinalueena. Siellä asuvat hyödyntävät myös keskustan palveluja. Jos keskusta pidetään vireänä, myös taajamien asukkaat hyötyvät sen palveluista. Keskusta on kaupungin käyntikortti, joka toimiessaan hyvin houkuttelee myös muualta tulijoita poikkeamaan kaupungin palvelujen äärellä tai jopa harkitsemaan muuttoa alueelle tai kesäasunnon hankkimista maaseudulta.

Kouvolassa tuleekin jatkaa sitkeästi ja pitkälle katsoen keskustan kehittämistä ja pitää huolta myös reuna-alueiden peruspalveluista, esimerkiksi kunnostamalla kouluja. Kaikkea ei tarvitse hoitaa kuntoon saman tien - tarvitaan pitkän tähtäimen suunnitelma. Kuusankosken keskusta kunnostettiin vähän aikaa sitten upeaksi ja toimivaksi - nyt on ydinkeskustan vuoro.

Kouvola koostuu monesta varsin erilaisesta ja omanlaisestaan alueesta. Näitä kaikkia erityisyyksiä tulee korostaa ja nostaa esiin kaikkien kouvolalaisten ja muualta tulevien iloksi ja hyödyksi. Sillä, että eri kaupunginosien poliitikot ja asukkaat jatkavat kissanhännänvetoa, ei saavuteta mitään, päinvastoin. Yhteistyötä tehden ja kokonaisuuden ymmärtäen Kouvolalla on mahdollisuudet vaikka mihin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Laadukkaita kouluja suunnittelemaan

Kouvolan kaupunginvaltuusto linjasi viime kokouksessaan aivan oikeansuuntaisesti päättäessään 20 koulun peruskouluverkosta. Päätöksen tasapuolisuudesta voidaan kuitenkin syystä olla eri mieltä - niin epäreilusti se kohtelee lapsiperheiden suosimaa Korian aluetta, joka olisi mielestäni ehdottomasti ansainnut oman yhtenäiskoulun. On myös muistettava, että päätös linjasi vain koulujen määrän, ei niiden tarkkaa paikkaa. Yhtenä uuden kouluverkon kriteerinä oli oppimisen tuen, kuten terveydenhoitajan, kuraattorin ja koulupsykologin palveluiden, saaminen kiinteästi omalle koululle. Toivottavasti 20 koulun verkko mahdollistaa senkin kaikille lapsille ja nuorille. Yhtä tärkeää on sekin, että kaikissa kouluissa voidaan taata monipuolinen opetus ja valinnaisaineiden tarjonta. On hienoa, että Kouvolassa päästään nyt rakentamaan ja remontoimaan kouluja, jotka mahdollistavat nykyaikaisen ja myös tulevaisuuteen katsovan koulutoiminnan. Tilojen on sovittava niin perinteiseen luokkaopetukseen kuin o

Pääsykokeet nykyaikaan

Keskustelu ylioppilastutkinnon ja pääsykokeiden suhteesta on jälleen pompahtanut pinnalle, eikä suotta: abiturientteja hiillostetaan kaksilla peräkkäisillä kokeilla, ja preppauskurssimarkkinat jylläävät. Se, että ammatilliselta puolelta korkeakouluihin hakemisesta ei juuri puhuta, kertoo puolestaan julmaa kieltään amiksiin suhtautumisesta, eikä tuleva reformi näytä ainakaan tilannetta parantavan, kun ajatellaan jatko-opintokelpoisuutta. Lukiosta ja ammatilliselta puolelta täytyy kuitenkin olla samat mahdollisuudet jatkaa kolmannelle asteelle. Jos ylioppilastutkinnon painoarvoa lisätään huomattavasti nykyisestä, lukiosta, joka on jo tällä hetkellä rankka koulu, tulee vain entistä rankempi ja preppauskurssit siirtyvät sinne. Mielestäni korkeakoulujen tulee antaa itse määritellä pääsyvaatimukset. Joillekin vähemmän suosituille aloille voisi edelleen olla mahdollista päästä suoraan yo-tutkinnon perusteella, mutta pääsykokeita kin tarvitaan suosituilla aloilla. Ei ole järkevää,

Kriittinen lukutaito on kansalaistaito

Tietoa ei ole koskaan ollut saatavilla niin runsaasti kuin nykyisin; olemme todellisen tiedontulvan alla. Saamme lähes tauotta luettavaksi, kuultavaksi ja katseltavaksi tasoltaan kuitenkin hyvin monenlaista asiaa - niin tutkittua tietoa kuin tiettyihin tarkoitusperiin tuotettua materiaaliakin, jopa suoranaista valemediaa ja roskaa. Kaiken tämän hallitsemiseen tarvitaan  hyvää monilukutaitoa - muuten alistuu häikäilemättömän vallankäytön kohteeksi. On opittava lähdekriittisyyttä, ja sitähän  opitaan nimenomaan koulussa. Tiedon arvioinnin taidot karttuvat vähitellen tekstien käyttämistä keinoista tiedostuessa. Nykyihmisen on opittava tulkitsemaan ja arvioimaan paitsi perinteisiä tekstejä myös monimuotoisia liikkuvaa kuvaa ja ääntä sisältäviä kokoisuuksia, joihin törmää erityisesti verkossa. Monipuolinen lukutaito on mahdollistettava kaikille välttämättömänä kansalaistaitona; pelkkä “sisälukutaito” ei riitä. Hyvä, myös vahvan yleissivistyksen takaava, toisen asteen koulutus onkin u